Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

úterý 29. května 2012

Recenzia prístupnosti iPhone 4 16 GB: 1. díl

iPhone se během krátké doby stává stále oblíbenějším mobilním telefonem mezi nevidomými uživateli. Používat ho začínají hlavně ti technicky zdatnější. Peter Gombárik napsal recenzi přístupnosti iPhone a nabídl mi ji ke zveřejnění. Já za ni děkuji a dnes vám předkládám její první díl.

Viacerí moji priatelia ma upozorňovali na nový iPhone 4 a hlavne na jeho prístupnosť. Nešiel som úplne do neznáma, pretože niektorí moji kamaráti tento telefón mali a tak som si už niektoré veci mohol vyskúšať u nich. Na začiatok tejto recenzie môžem povedať, že som sa rozhodol správne a nech si to zoberiem z ktorejkoľvek stránky, tak iPhone ma zaujal a jeho možnosti hlavne v oblasti prístupnosti sú veľmi dobré.

Plusy:

  • Slovenská syntéza reči
  • Program VoiceOver
  • Ovládanie a dotykový display
  • Internetový prehliadač
  • Skvelá podpora synchronizácie e-mailov, kalendára a kontaktov

Hlavné nedostatky:

  • Aplikácia iTunes na prácu na počítači
  • Micro SIM
  • Nemožnosť vybratia batérie
  • Doručenky o správach stále nepochopiteľne chýbajú
  • Face time, nechápem, prečo to funguje len z iPhone na iPhone
  • Vysoká cena

Začíname

Pri vybalení iPhonu z krabice ma prekvapil malý rozmer celého balenia, no vo vnútri bolo všetko podstatné. Manuál, nabíjačka, samotný telefón a ihla na vybratie simkarty. Povedal som si, hurá, ideme na to. No prv, než začnete na iPhone vôbec pracovať, treba ho cez aplikáciu iTunes zaregistrovať u Apple. Toto je na jednej strane fajn, ale na druhej musíte do počítača najprv nainštalovať aplikáciu iTunes, ktorá sa veľmi ťažko ovláda, nainštaluje sa s ňou kopec rôznych ďalších aplikácií. Subjektívne sa mi zdá, že po jej inštalácii mi o niečo klesol výkon celého počítača, resp. pracovanie ventilátora je na ďaleko vyšších otáčkach ako pred samotnou inštaláciou. Táto aplikácia neslúži len na registráciu samotného iPhone, ale aj na rôzne nastavenia, prenos hudby, fotiek a podobných vecí priamo do telefónu. Dokonca si môžete zgrabovať aj nejaké cédečká, aby šli prehrávať v iPhone. Ako som písal, podľa mňa zbytočná aplikácia, zbytočne veľká a ako som hľadal na internete, tak sú rôzne alternatívne software, ktoré podľa fór pod nimi by mali byť menej zaťažujúce a určite minimalistickejšie.

Samotnú registráciu nemôžem popísať, lebo mi ju robil človek priamo od operátora, tak tento krok preskočíme.

Spustenie VoiceOver

Po aktivácii celého iPhone som len operátorovi povedal, aby mi spustil aplikáciu VoiceOver, ktorá sa bez zrakovej kontroly nedá sama spustiť. Po jej prvom spustení síce beží neustále, aj po vypnutí zariadenia a zapnutí sa sama rozhovorí, ale prvé spustenie bez zraku nie je možné. Po prvom spustení si môžete prejsť cvičenie gest, ktoré pri ovládaní tohto telefónu budete potrebovať a to napr. poklepanie, švihnutie, ťahanie a pod. Tieto gestá sú rozdielne ako pri ovládaní vidiacimi osobami, a sú prispôsobené pre používanie Voiceover. Záleží aj na tom, že či budete gestá robiť jedným, dvoma, troma, alebo štyrmi prstami naraz. Áno, teraz sa Vám určite zdá ovládanie dosť zložité, ale pri používaní prídete na to, že je skutočne intuitívne a v prípade, že ste začiatočník, tak si pri štarte programu Voiceover necháte spustenú nápovedu autotextu. Takto Vás program bude upozorňovať na možnosti na danom prvku, ako ho aktivovať, presunúť, alebo označiť. Je naozaj dosť potrebné, aby ste si túto možnosť precvičenia gest vyskúšali, vyhnete sa tak tápaniu a hľadaniu čo a kde máte spraviť.

V nastaveniach VoiceOver si môžete ďalej zvoliť ďalšie položky, ako som už spomínal autotext, zvýraznenie písma a pod. VoiceOver používa tiež technológiu rotora, je to posun prstov do oblúka po display, kde si zvolíte priamo v programe, čo všetko má čítať a hlavne ako. Napríklad máte otvorenú textovú správu a potrebujete si prečítať kód, nastavíte sa teda rotorom na vyslovovanie po písmenách a aplikácia Vám bude čítať správu po jednom písmenku. Toto sa dá zmeniť napríklad na fonetické čítanie, čítanie po slovách a pod. Na používanie rotora som si musel trošku zvykať, ale znovu píšem, po dlhšom používaní Vám aj toto príde jednoduché. V samotnom rotore sa dajú nastaviť aj ďalšie veci, ako spôsob písania. Na výber sú dva spôsoby a to písanie kde idete prstom po virtuálnej klávesnici a písmenko ktoré chcete napísať potvrdíte dvojitým klepnutím na display. Táto možnosť je podľa mňa dosť zdĺhavá a preto som si ja zmenil toto zadávanie tak, že idem prstom po virtuálnej klávesnici a Voiceover číta aké písmeno mám pod prstom a po jeho zdvihnutí ho napíše, čo Vám oznámi aj zvýšeným hlasom. Samozrejme, tlačidlá na úpravy a pod. fungujú len na dvojité stlačenie.

V samotnej aplikácii VoiceOver si tiež môžete nastaviť že po stlačení tri krát tlačidla Home sa aplikácia sama vypne, alebo zapne, podľa mňa dosť užitočná funkcia. Po nastavení si aplikácie VoiceOver môžete ju pokojne zatvoriť, resp. nechať ako spustenú len sa vrátiť späť do menu. Aplikácia beží na pozadí a číta všetky možnosti daného iPhone.

Zoznámenie sa so systémom

Priznám sa, že tu som bol chvíľku v rozpakoch, kládol som si otázku, ako budem telefonovať, organizovať si kalendáre a pod.? Iphone má niekoľko základných obrazoviek, alebo ako píšu strán obrazoviek. Vy si môžete sami niektoré aplikácie pridávať na strany, presúvať a pod. Na začiatku je prvá strana, kde máte zobrazené veci ako kalendár, správy, fotky, aplikácie, nastavenia a pod. Na dolnej strane sú potom nasledovné položky ako telefón, e-mail, Safary, Ipod. Ako som už písal vyššie vstup do aplikácie spravíte tak, že budete chodiť prstom po display, Voiceover bude čítať čo sa práve nachádza pod prstom a ak to chcete otvoriť, dvihnete prst a kdekoľvek poklepete dva krát po display. Niekde píšu že to môžete spraviť aj tak, že druhým prstom klepnete kdekoľvek na display, ale tento spôsob sa mi zdá ako rýchlejší, resp. menej chybný. Po poklepaní sa aplikácia otvorí, čo Vám Voiceover prečíta a prehrá sa zvuk otvorenia aplikácie. Pomocné zvuky sa neprehrávajú len v prípade, že máte zvolený tichý profil, ale čo je výhoda oproti napríklad Mobile speaku, tak v prípade, že telefón vibruje pri prichádzajúcom hovore, tak Voiceover aj v takomto prípade prečíta kto volá. Pohyb už priamo v aplikáciách je presne taký, ako v prípade pred jej otvorením, ale samozrejme, že môžeme použiť aj gestá, ktoré som popisoval vyššie. Napríklad ak prejdeme dvoma prstami odspodu nahor, tak Voiceover začne čítať celý display odvrchu až dole. Táto možnosť display roluje, to znamená, že ak by ste prišli na spodok kde sa už nič neukazuje, resp. to nie je vidieť na obrazovke, tak tento príkaz ju automaticky posunie a číta plynulo ďalej ako keby ste ju rolovali nižšie. Čítanie môžete kedykoľvek zastaviť a pohybovať sa prstom po obrazovke, alebo spustiť čítanie v mieste kde ste skončili s prehliadaním. Urobíte to tak, že potiahnete dva prsty smerom nadol a Voiceover začne čítať od daného miesta smerom dole.

Samotnú aplikáciu, ktorú ste si vybrali z obrazovky zatvoríte tak, že raz stlačíte tlačidlo home. Ak by ste toto tlačidlo stlačili dva krát za sebou, tak sa dostanete do bežiacich aplikácií, kde si môžete vybrať a prepnúť sa do ďalšej z bežiacich aplikácií na pozadí.

To je pro dnešek vše, příště se podíváme na další funkce, které nám iPhone nabízí.

Druhý díl Recenzie prístupnosti iPhone 4 16 GB.

Související odkazy

2 komentáře:

Neti řekl(a)...

Souhlasil bych s tím, že při prvním setkání může uživatel s iTunes bojovat, zvlášť když už chce začít s iPhonem pracovat a neočekává od takového softwaru více než základní správu telefonu. Na druhou stranu je to software plně přístupný a na to, co všechno umí, není vůbec špatný, obzvlášť pokud iTunes se používají na Macu.

Běžný uživatel se u iPhone 4S s iOS 5 už bez iTunes při zprovoznění obejde. Nnevidomí, pokud se ovšem chce obejít bez asistence vidomé osoby, musí telefon aktivovat přes iTunes, kde si VoiceOver může i v telefonu sám zapnout. Dokonce pokud iTunes zjístí přítomnost odečítače v počítači, zapnou ho v telefonu automaticky.

Apple iPhone 5 řekl(a)...

Zrovna přemýšlím zda si koupit IPhone 4 nebo počkat na 5S. Co byste mi radili? Rozdíl v ceně by mohl být dost velký a možná, že po představení 5S ceny 4ky trochu klesnou. Tak asi ještě počkám a a uvidím.