Poslepu.cz na novém URL

Od ledna 2014 najdete blog na adrese poslepu.cz.

středa 8. října 2008

Oblíbené weby uživatelů se zrakovým postižením - 1. část

Čas od času se objeví na webu výsledky nějaké studie, z jejíž závěrů "jednoznačně" vyplývá, jak jsou na tom testované weby z hlediska přístupnosti špatně. Obvykle to probíhá tak, že se vybere pár pravidel, protřepe, promíchá, najdou nějaké ty menší či větší chybky (což většinou není problém, protože žádný web není bez chyby) a ve finále se pustí do světa pompézní tvrzení typu weby xy vykazují zásadní prohřešky proti přístupnosti a kladou vážné překážky uživatelům se zdravotním postižením.
Realita je ale zpravidla někde trochu jinde. Handicapovaní uživatelé dnes mají k dispozici velmi kvalitní asistivní technologie (např. JAWS či Supernovu) či pomůcky (např. WebVisum), pomocí nichž mohou řadu bariér překonat a k požadovaným informacím se dostat.
Jelikož nejsem příznivcem "propagace" přístupnosti negativní formou (a také proto, abych toto tvrzení dokázal ;-), napadlo mě udělat opak. Požádal jsem své zrakově postižené kolegy, aby mi napsali o dvou třech webech, které často navštěvují, jsou jim k užitku a mohou je i přes chyby v přístupnosti používat. Nic jako naprosto nepřístupný web totiž - pokud pominu extrémy v podobě Flashe - neexistuje a rádi bychom ukázali, že i na webech, které obsahují menší či větší chyby z hlediska přístupnosti, se nevidomí či slabozrací návštěvníci k informacím dostanou.
Tím ale samozřejmě nechci říci, že by přístupnost přestala mít smysl a není třeba se jí už zabývat. Naopak. Kolegy jsem požádal, aby mi k hodnocení webů napsali, co by se dalo na jimi často navštěvovaných webech vylepšit a co by jim při práci s nimi pomohlo. Odstraněním i drobných chyb totiž můžeme návštěvníkům s nějakým zdravotním handicapem výrazně ulehčit a zefektivnit procházení webů a získávání informací - což je jeden ze směrů, kterým se v budoucnu bude přístupnost s velkou pravděpodobností ubírat.
Tolik na úvod a teď už první dva weby od kolegy, který byl s odpovědí nejrychlejší.

Honza (zbytky zraku)

Neviditelný pes
Rád čtu Neviditelného psa. Články začínají nadpisy, takže pohyb po nich je snadný. Určitý nedostatek je v tom, že na úvodní stránce nadpis každého článku začíná datem. Při pohybu po nadpisech tedy musím vždy nejprve vyposlechnout datum, a až potom se dozvím název článku. Obecně vzato je chybou i to, že je na stránce více nadpisů H1. Na stránce s celým textem článku je tudíž pro uživatele JAWSu o trochu zdlouhavější cesta k nadpisu článku, protože název článku je až třetí H1 od začátku. Vzhledem k tomu, že můj odečítač (Supernova 9.03) neumí skákat jen po nadpisech určité úrovně, mě tento nedostatek netrápí, protože by mi jeho odstranění stejně nepomohlo. Určitě bych ale ocenil nadpis před hlavním menu.
Na Neviditelném Psovi mi vyhovuje i to, že reklama není vložená přímo do textu článků. Zatímco vidící reklamní banner přeletí očima a čte dál, Supernova mi v takovém případě většinou odvykládá celé URL obrázku, a to není nic hezkého, zvlášť když je to uprostřed zajímavého článku.
iGoogle
Službu iGoogle využívám hlavně jako jednoduchou RSS čtečku. Mám tam několik gadgetů s RSS kanály serverů, které mě zajímají, a kromě toho pár dalších miniaplikací, jako předpověď počasí, rychlé hledání ve slovníku Googlu atd.
Pro pohyb po gadgetech mohu opět využít toho, že začínají nadpisy. U gadgetů s RSS mi trochu vadí, že každá položka začíná odkazem +, u kterého mi Supernova nic nečte. Obecně vzato, Supernova nedokáže hlasovým výstupem plně zpřístupnit všechny miniaplikace – v některých je vše v pořádku (např. v předpovědi počasí), v jiných je to slabší. Ty hůře ozvučené využívám s pomocí zvětšovacích funkcí Supernovy. Z toho důvodu je pro mě důležité i to, že vzhled iGoogle je pro mě jednoduchý a přehledný, takže se tam při použití zvětšení neztratím v záplavě věcí, které nepotřebuji.


To je pro dnešek vše, další weby zase příště ;-)

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Jsem připraven na další várku :)

Anonymní řekl(a)...

Výborně.. toto je nejlepší zpětná vazba.

Unknown řekl(a)...

Za tyto články jsem také moc rád! Děkuji a těším se na další :)

Anonymní řekl(a)...

Přidal bych malou opravu. Mýty o zcela nepřístupném flashi již nějakou dobu neplatí. Prosím, nešiřte to dál.
Jako u všeho jen záleží na tom, jak se to udělá.

Radek Pavlíček řekl(a)...

[jara] Díky za komentář. Částečně máte pravdu, ano, správně vytvořený Flash lze dnes pro určitou skupinu handicapovaných uživatelů s určitým konkrétním softwarovým vybavením (rozhodně s ním neumí pracovat všechny screenreadery) zpřístupnit - připravuju o tom článek. Ale i přesto se domnívám, že je lepší udělat raději přístupný web v (X)HTML než ve Flashi - třeba už jen proto, že nejrozšířenější asistivní technologie jsou v současnosti defaultně nastaveny tak, že Flash prvky na stránkách ignorují.